• resim1

    Üniversite Yürüş Alanı

  • resim2

    Kütüphane

  • resim3

    Kapalı Yüzme Havuzu

  • resim4

    Rektörlük Binası

  • resim5

    Eğitim Fakültesi

Biyoistatistik Anabilim Dalı (Yüksek Lisans Programı)

1. Genel Bilgi

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Biyoistatistik Anabilim Dalı, 1983 yılında Anadolu Üniversitesi bünyesinde Tıbbi Biyoloji Anabilim Dalı içerisinde “Biyoistatistik Bilim Dalı” olarak kurulmuş, 1993 yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi'nin ayrı bir üniversiteye dönüşmesiyle birlikte Temel Tıp Bilimleri Bölümü altında anabilim dalı olarak yeniden yapılandırılmıştır. Kuruluşundan bu yana, başta Tıp Fakültesi olmak üzere çok sayıda fakülte, yüksekokul ve enstitüde lisans ve lisansüstü düzeyde eğitime katkı sunmaktadır. Ayrıca farklı üniversitelerde Tıp, Diş Hekimliği, Spor Bilimleri gibi alanlarda bilimsel araştırma yöntemleri, istatistiksel analiz ve veri yorumlama üzerine seminer, kurs ve konferanslar düzenlenmiştir.

Anabilim dalımız; modern araştırma yöntemleri, parametrik ve parametrik olmayan testler, çok değişkenli analizler, örnekleme yöntemleri, sağlık bilişimi, yaşam analizi, ileri regresyon teknikleri, teorik dağılımlar, yapısal eşitlik modelleri, zaman serileri analizi ve R yazılımı ile veri analizi gibi birçok ileri düzey dersle sağlık bilimlerinde istatistiksel düşünme ve uygulama becerilerinin kazandırılmasını amaçlamaktadır. Eğitim faaliyetlerinde, bilimsel yayın hazırlama, klinik araştırma veri analizleri ve etik bilimsel yaklaşım gibi becerilere de öncelik verilmektedir.

Gelişmiş yazılımlar (özellikle R programı) ve güncel istatistiksel tekniklerle desteklenen eğitim süreci, hem akademik hem de uygulamalı alanda güçlü bir uzmanlık temeli oluşturmayı hedefler. Biyoistatistik Anabilim Dalı, mezun ettiği öğrencilerle sağlık alanında nitelikli araştırmaların yürütülmesine katkı sağlamaktadır.

2. Kazanılan Derece

Biyoistatistik Anabilim Dalı bünyesinde yürütülen lisansüstü programları başarıyla tamamlayan öğrencilere, T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi tarafından Biyoistatistik Yüksek Lisans Diploması veya Biyoistatistik Doktora Diploması verilmektedir. Bu diplomalar, mezunların akademik yeterliliğini, istatistiksel analiz ve bilimsel araştırma yöntemleri konusundaki uzmanlık düzeylerini belgelemekte; bireylerin sağlık bilimleri alanında bağımsız araştırmalar yürütebilme, istatistiksel modelleme uygulayabilme ve bilimsel yayın üretebilme yeterliliğine ulaştığını göstermektedir. Mezunlar, kamu ve özel sektörde araştırmacı, akademisyen, veri analisti ve proje danışmanı gibi birçok pozisyonda görev alabilecek donanıma sahip olurlar.

3. Derecenin Düzeyi

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Biyoistatistik Anabilim Dalı bünyesinde yürütülen lisansüstü programlar, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) kapsamında belirlenen yükseköğretim dereceleriyle uyumludur. Bu kapsamda;

  • Tezli Yüksek Lisans Programı, TYYÇ’nin ikinci düzey yükseköğretim derecesine,
  • Doktora Programı ise üçüncü düzey yükseköğretim derecesine karşılık gelmektedir.

Her iki program da, öğrencilerin akademik gelişimlerini destekleyen, bilimsel araştırma yetkinliğini artıran ve alanında uzmanlaşmalarını sağlayan teorik ve uygulamalı derslerden oluşmaktadır. Mezunlar, edindikleri yeterlikler sayesinde hem ulusal hem de uluslararası düzeyde akademik ve profesyonel alanlarda yetkinlik kazanırlar.

4. Kabul ve Kayıt Koşulları

Biyoistatistik Anabilim Dalı’na bağlı lisansüstü programlara başvuracak adayların, T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından belirlenen başvuru ve kabul kriterlerini sağlamaları gerekmektedir.

Yüksek Lisans Programı için başvuru koşulları:

  • Adayların ALES (SAY) puan türünden en az 55 puan almış olmaları,
  • YDS veya eşdeğer yabancı dil sınavından en az 50 puan almış olmaları,
  • Tıp ve Diş Hekimliği lisans mezunları dâhil olmak üzere tüm adayların, lisans mezuniyet not ortalamasının 4 üzerinden en az 2.5 olması gerekmektedir.

Doktora Programı için başvuru koşulları:

  • Adayların Biyoistatistik alanında tezli yüksek lisans programını tamamlamış olmaları,
  • ALES (SAY) puan türünden en az 55 puan almış olmaları,
  • YDS veya eşdeğer bir sınavdan en az 55 puan almış olmaları,
  • Yüksek lisans mezuniyet not ortalamasının en az 3.00/4.00, lisans mezuniyet not ortalamasının ise en az 2.5/4.00 olması gerekmektedir.

Tıp ve Diş Hekimliği fakültesi mezunu adaylar için, hem yüksek lisans hem doktora programı başvurularında lisans mezuniyet not ortalamasının 2.5/4.00 ve üzerinde olması yeterlidir.

5. Önceki Öğrenmenin Tanınması

Biyoistatistik Anabilim Dalı lisansüstü programlarında, öğrencilerin daha önceki örgün öğrenme süreçlerinin tanınması, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde yürütülmektedir. Bu kapsamda, dikey geçiş, yatay geçiş ve üniversite içi bölüm/program değişiklikleri, “Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri doğrultusunda değerlendirilmektedir.

Ayrıca, öğrencilerin başka bir yükseköğretim kurumunda almış olduğu derslerin içerik ve kredilerinin uygunluğu, ilgili anabilim dalı kurulu tarafından incelenmekte ve denkliği kabul edilen dersler program müfredatına işlenerek tekrar alınması zorunlu tutulmamaktadır. Bu süreçte akademik danışman görüşü ve anabilim dalı kararı esas alınmaktadır.

6. Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Yüksek Lisans Programı, öğrencinin en az 21 kredilik yedi dersin yanı sıra, bir seminer, bir uzmanlık alan dersi ve bir tez çalışmasını başarıyla tamamlamasını gerektirir. Seminer ve tez çalışması dersleri kredisiz olup, değerlendirme “başarılı” veya “başarısız” şeklinde yapılmaktadır. Öğrencilerin mezuniyet için 120 AKTS’yi tamamlamaları, tüm derslerini başarılı şekilde geçmeleri ve tez savunmasında başarılı olmaları gerekmektedir.

Doktora Programı ise yüksek lisans mezunu öğrenciler için en az 8 ders (en az 24 kredi), lisans mezunları için ise en az 16 ders (en az 48 kredi) içermektedir. Bu derslerin dışında; yeterlik sınavı, tez önerisi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışması gibi kredisiz ancak zorunlu akademik bileşenler yer almaktadır. Mezuniyet için toplamda en az 240 AKTS'nin tamamlanması zorunludur.

Tüm öğrenciler, ilgili yönetmeliklerde tanımlanan süreler içinde programı tamamlamakla yükümlüdür. Süre aşımı ya da akademik başarısızlık durumlarında, öğrencilere danışman değişikliği, ders tekrarları ya da yeni ders alma gibi seçenekler sunulabilmektedir. Programların tüm aşamaları, T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’ne uygun olarak yürütülmektedir.

 

7. Programın Amacı

Biyoistatistik lisansüstü programlarının temel amacı, sağlık bilimleri alanında çalışan öğrenci ve profesyonellere biyoistatistiksel bilgi, beceri ve düşünce sistematiğini kazandırmaktır. Program, bilimsel araştırma süreçlerinde biyoistatistiğin kritik rolünü kavratmayı, öğrencilerin veri temelli analitik düşünme yetkinliğini geliştirmeyi ve bu sayede nitelikli, etkin ve kanıta dayalı sağlık hizmeti sunumuna katkı sağlayabilecek bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir.

Ayrıca, program; disiplinlerarası iş birliğini teşvik eden, eleştirel ve analitik düşünebilen, bilimsel etik ilkelere bağlı, bağımsız araştırma yapabilen, istatistiksel yazılım araçlarını etkin kullanabilen ve akademik yayın üretebilecek düzeyde yetkin araştırmacıların yetiştirilmesini amaçlamaktadır. Gerek teorik gerekse uygulamalı dersler aracılığıyla öğrencilerin, sağlık araştırmalarında uygun istatistiksel yöntemleri seçebilme, uygulayabilme, yorumlayabilme ve raporlayabilme becerileri üst düzeyde geliştirilir.

8. Program Yeterlilikleri (Öğrenim Çıktıları)

Biyoistatistik lisansüstü programını başarıyla tamamlayan öğrenciler, ileri düzeyde biyoistatistiksel bilgi birikimine sahip olur ve sağlık bilimleri alanındaki araştırmalara eleştirel bakış açısıyla yaklaşma becerisi kazanır. Epidemiyolojik yöntemler ve tanı-tarama testlerini bilimsel düzeyde değerlendirebilir, araştırma sürecinin her aşamasında–planlama, veri toplama, analiz, yorumlama ve bilimsel raporlama– aktif ve yetkin bir biçimde görev alabilirler. Ayrıca, R programı başta olmak üzere modern istatistiksel yazılımlar ile parametrik ve parametrik olmayan yöntemler, regresyon analizleri, yaşam analizi ve simülasyon teknikleri gibi ileri düzey analizleri gerçekleştirebilirler. Disiplinlerarası çalışmalarda etkili iletişim kurabilen, ekip çalışmasına yatkın ve etik ilkelere bağlı bireyler olarak; kamu kurumlarında, üniversitelerde, araştırma merkezlerinde ve özel sektörde nitelikli istatistiksel danışman, araştırmacı ya da akademisyen olarak görev alabilecek donanıma ulaşırlar.

9. Mezunların İstihdam Olanakları

Biyoistatistik Anabilim Dalı’ndan mezun olan yüksek lisans ve doktora öğrencileri, edindikleri ileri düzeyde istatistiksel bilgi ve araştırma becerileri sayesinde geniş bir istihdam alanına sahiptir. Mezunlarımız; kamu kurumları, üniversiteler, araştırma merkezleri, sağlık kuruluşları, hastaneler ve özel sektör bünyesindeki çeşitli birimlerde görev alabilmektedir. Akademik dünyada; öğretim üyesi, istatistik danışmanı, araştırmacı gibi rollerde yer alırken; özel sektörde ise veri analizi, raporlama, biyoteknoloji ve sağlık bilişimi alanlarında etkin sorumluluklar üstlenmektedirler. Ayrıca ulusal ve uluslararası sağlık projelerinde görev alarak çok disiplinli ekiplerde bilimsel katkı sunabilecek yeterlilikte mezunlar yetiştirilmektedir.

10. Üst Derece Programlarına Geçiş

Biyoistatistik yüksek lisans programını başarıyla tamamlayan mezunlar, ALES ve yabancı dil yeterliliği koşullarını sağlamaları halinde, Türkiye’deki ve yurtdışındaki ilgili doktora programlarına başvuru yapma hakkı kazanırlar. Doktora programını tamamlayan mezunlar ise, akademik kariyerlerine devam ederek üniversitelerde öğretim üyesi olarak görev alabilir; aynı zamanda kamu kurumları, araştırma enstitüleri ve özel sektör kuruluşlarında üst düzey yönetici, proje koordinatörü veya istatistik danışmanı gibi sorumluluklar üstlenebilirler. Bu doğrultuda program mezunları, bilimsel yetkinliklerini daha üst seviyelere taşıyabilecek eğitim ve kariyer olanaklarına sahiptir.

11. Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Biyoistatistik Anabilim Dalı lisansüstü programlarında her dersin ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili Ders Bilgi Formları’nda açık bir şekilde tanımlanmıştır. Öğrencilerin başarı düzeyi; dersin niteliğine göre ara sınavlar, kısa sınavlar, ödevler, proje çalışmaları, sunumlar, uygulamalı görevler ve yarıyıl sonu (final) sınavları gibi çeşitli yöntemlerle değerlendirilmektedir. Seminer ve tez gibi uygulamalı ve kredisiz dersler ise “başarılı” veya “başarısız” şeklinde nitel değerlendirmeye tabi tutulur. Ayrıca öğrencilerin teorik bilgi düzeylerinin yanı sıra eleştirel düşünme, analiz yapabilme, veri yorumlama ve bilimsel raporlama becerileri de ölçme-değerlendirme sürecinin önemli bileşenlerini oluşturmaktadır. Tüm değerlendirme süreçleri, ilgili yönetmelik ve akademik takvim doğrultusunda yürütülmektedir.

12. Mezuniyet Koşulları

Biyoistatistik Anabilim Dalı yüksek lisans ve doktora programlarından mezun olabilmek için öğrencilerin, program müfredatında belirtilen tüm dersleri ve zorunlu akademik yükümlülükleri (seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi, uzmanlık alan dersi ve tez çalışması gibi) başarıyla tamamlamaları gerekmektedir. Öğrencinin, hazırladığı tez çalışmasını jüri önünde başarıyla savunması ve jüri tarafından onay alması zorunludur. Ayrıca, mezuniyet için en az 3.00/4.00 genel akademik not ortalamasına sahip olunması gerekmektedir. Bu koşulları sağlayan öğrenciler, T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi tarafından verilen Biyoistatistik Yüksek Lisans veya Doktora Diploması ile mezuniyet hakkı kazanırlar.

13. Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-Öğrenme)

Biyoistatistik Anabilim Dalı lisansüstü programları, yüz yüze ve tam zamanlı katılım esasına dayalı olarak yürütülmektedir. Eğitim süreci; teorik derslerin yanı sıra, uygulamalı çalışmalar, proje tabanlı öğrenme, istatistiksel yazılım kullanımı, seminer sunumları ve tez çalışmaları gibi etkinlikleri de kapsamaktadır. Böylece öğrencilerin, yalnızca teorik bilgi edinmeleri değil; aynı zamanda araştırma süreçlerini bizzat deneyimleyerek uygulama becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Dersler, haftalık olarak önceden belirlenen program çerçevesinde, derslik ve laboratuvar ortamlarında yürütülmekte olup, örgün eğitim modeline uygun şekilde planlanmaktadır.

14. Adres ve İletişim Bilgileri (Bölüm/Program Başkanı ve Yardımcıları)

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
Biyoistatistik Anabilim Dalı
Meşelik Yerleşkesi, 26040 – Eskişehir
Telefon: +90 (222) 239 29 79 / Dahili: 4610 – 4617

15. Bölüm / Program Olanakları

Biyoistatistik Anabilim Dalı, lisansüstü düzeyde eğitim ve araştırma faaliyetlerini desteklemek üzere gerekli teknik ve bilişsel altyapıya sahiptir. Öğrencilerin literatür taraması, veri analizi, bilimsel rapor yazımı ve tez çalışmalarını gerçekleştirebilmeleri için istatistiksel analiz yazılımları (özellikle R programı ve ilgili paketler) ile donatılmış, internete bağlı bilgisayar laboratuvarları aktif olarak kullanılmaktadır. Bu laboratuvarlar aynı zamanda öğrencilerin tez ve makale yazımı, bilimsel proje tasarımı ve sunum hazırlığı süreçlerinde önemli rol oynamaktadır. Anabilim dalı bünyesindeki akademik kadro ve fiziksel olanaklar, öğrencilerin hem bireysel hem de ekip temelli bilimsel çalışmalarda etkin bir şekilde yer almalarını destekleyecek şekilde yapılandırılmıştır.

 

 

16. Akademik Personel

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Biyoistatistik Anabilim Dalı, alanında uzman ve deneyimli bir akademik kadroya sahiptir. Anabilim dalımızda görev yapan öğretim elemanları; dört profesör ve bir doktor öğretim üyesi ‘nden oluşmaktadır. Kadromuz, sadece lisansüstü eğitim-öğretim süreçlerinde değil; aynı zamanda disiplinler arası bilimsel araştırmalarda, ulusal ve uluslararası projelerde ve bilimsel yayın faaliyetlerinde de aktif rol üstlenmektedir. Öğretim üyelerimiz, öğrencilere hem akademik danışmanlık hem de bilimsel rehberlik sağlayarak onların nitelikli birer araştırmacı olarak yetişmelerine katkıda bulunmaktadır.

Prof. Dr. Kevser Setenay ÖNER

Prof. Dr. Fezan MUTLU

Prof. Dr. Ertuğrul ÇOLAK

Prof. Dr. Cengiz BAL

Dr. Öğr. Üyesi Muzaffer BİLGİN


17. Amaç ve Öğrenme Çıktıları (T.Y.Y.Ç)

;